Ik wil alles weten

The New York Times

Pin
Send
Share
Send


The New York Times is een krant gepubliceerd in New York City en internationaal verspreid. Het is eigendom van The New York Times Company, dat 15 andere kranten publiceert, waaronder de Internationale Herald Tribune en de Boston Globe. Het is de grootste grootstedelijke krant in de Verenigde Staten en gaf zijn naam aan het beroemde Times Square in Manhattan. Bijnaam de "Gray Lady" voor zijn stoere uiterlijk en stijl, de naam wordt vaak afgekort tot de Times, maar moet niet worden verward met De tijden, die is gepubliceerd in Londen, Verenigd Koninkrijk.

Nooit de grootste krant op het gebied van oplage, The New York Times is desalniettemin zeer invloedrijk, zowel in de Verenigde Staten als wereldwijd, de winnaar van bijna 100 Pulitzer-prijzen, met consistent hoge standaard en scherpe artikelen, evenals gedetailleerde en brede berichtgeving over internationaal en Amerikaans nieuws. In de afgelopen tien jaar is zijn website ook een van de best beoordeelde internetnieuwsbestemmingen voor lezers over de hele wereld geworden. Het wereldberoemde motto, altijd afgedrukt in de linkerbovenhoek van de voorpagina, is: "Al het nieuws dat geschikt is om te worden afgedrukt."

Geschiedenis

The New York Times werd opgericht op 18 september 1851 door journalist en politicus Henry Jarvis Raymond en voormalig bankier George Jones als de New York Daily Times. Op 14 september 1857 werd de New York Daily Times verloor het koppelteken en het woord Dagelijks en werd The New York Times.

De oorspronkelijke bedoeling was om de krant elke ochtend te publiceren, behalve op zondag. Tijdens de Burgeroorlog echter Times (samen met andere grote dagbladen) begonnen met het publiceren van zondagenummer.

In 1896 publiceerde Adolph Ochs, uitgever van The Chattanooga Times, verwierf The New York Times en in 1897, bedacht de gevierde slogan van de krant, "Al het nieuws dat geschikt is om te drukken", algemeen geïnterpreteerd als een prik op concurrerende kranten in New York City (de New York World en de New York Journal American) die bekend stonden om de lugubere gele journalistiek. Onder zijn leiding The New York Times bereikte een internationale scope, oplage en reputatie.

Opmerkelijke gebeurtenissen

Tussen 1870 en 1871, een reeks van Times exposities brachten Boss Tweed ten val en maakten een einde aan de dominantie van de Tweed Ring in het stadhuis van New York.1

In de presidentsverkiezingen van 1876, terwijl andere kranten Samuel Tilden tot overwinnaar van Rutherford B. Hayes verklaarden, de Times, onder de kop 'A Doubtful Election' beweerde het resultaat onzeker te blijven. Na maanden beslisten een kiescommissie en het Congres uiteindelijk de verkiezing in het voordeel van Hayes.1

In 1884 werd de Times geconfronteerd met een overgangsperiode van het strikt ondersteunen van Republikeinse kandidaten naar een politiek onafhankelijke krant, die Grover Cleveland steunde bij zijn eerste presidentsverkiezingen in 1884. In het begin eiste het zijn inkomsten uit de Times maar binnen een paar jaar kreeg de krant het meeste van zijn verloren terrein en lezerspubliek terug.

Kijkend naar 1 Times Square

De krant gaf zijn naam aan Times Square, in 1904, nadat het verhuisde naar een nieuw hoofdkantoor op 42nd Street in een gebied dat voorheen bekend stond als Longacre Square. Het was hier dat de oudejaarsavondtraditie van het laten zakken van een verlichte bal uit het Times-gebouw in 1907 door de krant werd gestart.2 Na slechts negen jaar op Times Square verhuisde de krant in 1913 naar 229 West 43rd Street. Het nieuwe hoofdkantoor voor de krant, de New York Times Tower, een wolkenkrabber ontworpen door Renzo Piano aan 620 8th Avenue in Manhattan, opende in juni 2007. Het oorspronkelijke Times Square-gebouw, nu bekend als One Times Square, werd in 1961 verkocht.

In 1904 werd de Times ontving de eerste draadloze uitzending ter plaatse van een zeeslag, een rapport van de vernietiging van de Russische vloot in de Slag bij Port Arthur in de Gele Zee tijdens de Russisch-Japanse oorlog.

In 1919 maakte het zijn eerste trans-Atlantische levering aan Londen. In 1910, de eerste luchtlevering van de Times naar Philadelphia begon. In 1920 werd een "4 A.M.-vliegtuigeditie" per vliegtuig naar Chicago gestuurd, zodat het 's avonds in handen van republikeinse congresafgevaardigden kon zijn.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog, twee Times verslaggevers, Harold Denny, in Noord-Afrika, en Otto D. Tolischus, in Japan, werden vastgehouden als krijgsgevangenen. Tolischus werd gemarteld en beschuldigd van spionage. Beide werden uiteindelijk vrijgegeven.

Een kruiswoordpuzzel begon in 1942 te verschijnen als een functie, en de krant kocht het klassieke muziekradiostation WQXR in hetzelfde jaar. De mode-sectie begon in 1946. De Times begon ook een internationale editie in 1946, maar stopte met het publiceren ervan in 1967, toen het samen met de eigenaren van de New York Herald Tribune en De Washington Post om de Internationale Herald Tribune in Parijs; in 2003, de Times werd enige uitgever.

In 1945 werd William L. Laurence, een wetenschapsverslaggever, opgesteld door de regering om de officiële geschiedenis van het atoombomproject te schrijven. Op 9 augustus was hij de enige journalist op de missie om Nagasaki te bombarderen.

In 1964 was de krant de verdachte in een smaadzaak bekend als New York Times Co. v. Sullivan, waarin het Hooggerechtshof de feitelijke malice legal test voor smaad heeft vastgesteld.

De sectie Op-Ed begon in 1970 te verschijnen. In 1996 The New York Times ging online en is een van de beste nieuwssites op internet voor lezers over de hele wereld op www.nytimes.com.

Controverses

Net als veel nieuwsorganisaties wordt de krant er vaak van beschuldigd te weinig of te veel te spelen voor verschillende evenementen om redenen die geen verband houden met objectieve journalistiek. Een van deze aantijgingen is dat de krant vóór en tijdens de Tweede Wereldoorlog de beschuldigingen dat Nazi-Duitsland joden had gericht op uitzetting en genocide, bagatelliseerde, althans gedeeltelijk omdat de joodse uitgever vreesde voor een 'Joodse zaak' ."3

Een andere serieuze aanklacht was dat de Times, door zijn berichtgeving over de Sovjetunie door correspondent Walter Duranty, hielp hij de Oekraïense genocide die Joseph Stalin in de jaren dertig had begaan, te verbergen.4

In 2003 heeft de Times gaf toe dat Jayson Blair, een van zijn verslaggevers, gedurende een aantal jaren herhaaldelijk journalistieke fraude had gepleegd.5 De algemene professionaliteit van de krant werd in twijfel getrokken, hoewel Blair onmiddellijk aftrad na het incident. Er werden ook vragen gesteld over positieve actie in de journalistiek,6 omdat Blair zwart is. De twee belangrijkste redacteuren van de krant, Howell Raines, de uitvoerend redacteur, en Gerald M. Boyd, beherend redacteur, namen ontslag na het incident.7

In april 2004 heeft de Times haar beleid om de term Armeense genocide niet te gebruiken omgedraaid.8 Ondanks het publiceren van tientallen artikelen over de Armeense genocide in de loop van de tijd, de Times voor een periode weggegooid van het gebruik van de term in zijn artikelen als onderdeel van zijn redactioneel beleid. De Turkse regering ontkent nog steeds dat genocide heeft plaatsgevonden. Times columnist en oud-verslaggever Nicholas D. Kristof, die van Armeense afkomst is, heeft kritiek op hem Times column de voortdurende ontkenning van de Armeense genocide door de Turkse regering.

Op 26 mei 2004 heeft de Times publiceerde een stuk getiteld "Van de redactie" dat aangeeft dat de rapportage van de krant over de aanloop naar de oorlog in Irak, "vooral over de kwestie van de wapens van Irak en mogelijke Iraakse connecties met internationale terroristen ... niet zo rigoureus was als het had moeten zijn. "9

In oktober 2005 Times verslaggever Judith Miller werd na 85 dagen vrijgelaten uit de gevangenis, toen ze ermee instemde om te getuigen van de grote jury van speciale aanklager Patrick Fitzgerald's na een persoonlijke ontheffing, zowel telefonisch als schriftelijk, van haar eerdere vertrouwelijke bronovereenkomst met Lewis "Scooter" Libby. Geen enkele andere verslaggever wiens getuigenis in de zaak was gevraagd, had zo'n directe en specifieke release gekregen. Haar opsluiting heeft bijgedragen aan een inspanning in het Congres om een ​​federale schildwet in te voeren, vergelijkbaar met de staatsschildwetten die verslaggevers in 49 van de 50 staten beschermen. Na haar tweede optreden voor de grote jury, werd Miller bevrijd van haar minachting van gerechtelijke bevindingen. Miller nam ontslag uit de krant op 9 november 2005.

Op 16 december 2005, a New York Times artikel onthulde dat de Bush-administratie de National Security Agency (NSA) had bevolen bepaalde telefoongesprekken tussen vermoedelijke terroristen in de VS en die in andere landen te onderscheppen zonder eerst gerechtelijke bevelen voor de surveillance te verkrijgen, kennelijk in strijd met de Foreign Intelligence Surveillance Act van 1978 (FISA) en zonder medeweten of toestemming van het congres. Een federale rechter was van mening dat het plan onthuld door de Times was ongrondwettelijk en er zijn hoorzittingen over dit onderwerp gehouden in het Congres. Het artikel merkte op dat verslaggevers en redacteuren bij de Times was ongeveer een jaar op de hoogte van het programma voor het verzamelen van inlichtingen, maar had op verzoek van ambtenaren van het Witte Huis de publicatie vertraagd om aanvullende rapportage uit te voeren. Het ministerie van Justitie is een onderzoek gestart om de bronnen van de door de Times. De mannen die de verhalen rapporteerden, James Risen en Eric Lichtblau, wonnen de Pulitzer Prize voor nationale rapportage in 2006.10

Bezorgdheid van bedrijven

In hun boek Productie toestemming, Edward Herman en Noam Chomsky (1988) analyseerden verschillende grote Amerikaanse media, met de nadruk op de Times, en concludeerde dat er een vooringenomenheid bestaat die noch liberaal noch conservatief van aard is, maar eerder is afgestemd op de belangen van bedrijfsconglomeraten, zoals diegenen die nu de meeste van deze media bezitten. Chomsky heeft uitgelegd dat deze vertekening op allerlei manieren werkt:

… Door selectie van onderwerpen, door verdeling van zorgen, door nadruk en framing van kwesties, door filtering van informatie, door het debat binnen bepaalde grenzen te begrenzen. Ze bepalen, ze selecteren, ze vormen, ze controleren, ze beperken - om de belangen van dominante, elite groepen in de samenleving te dienen.11

Chomsky raakt ook het specifieke belang dat deze waargenomen vooringenomenheid heeft in het Times, zeggende:

... geschiedenis is wat erin verschijnt The New York Times archieven; de plaats waar mensen naartoe gaan om te ontdekken wat er is gebeurd is The New York Times. Daarom is het uiterst belangrijk als de geschiedenis op een juiste manier wordt gevormd, dat bepaalde dingen verschijnen, bepaalde dingen niet verschijnen, bepaalde vragen worden gesteld, andere vragen worden genegeerd en dat kwesties op een bepaalde manier worden geformuleerd.

Zelfonderzoek van bias

In de zomer van 2004 schreef de toenmalige openbare redacteur van de krant, Daniel Okrent, een stuk over de Times'vermeende liberale vooringenomenheid.12 Hij concludeerde dat de Times had een liberale voorkeur in de dekking van bepaalde sociale kwesties, het homohuwelijk was het voorbeeld dat hij gebruikte. Hij beweerde dat deze vooringenomenheid het kosmopolitisme van het papier weerspiegelde, dat van nature uit zijn wortels ontstond als een geboortestadblad van New York City.

Okrent heeft niet uitgebreid ingegaan op de kwestie van vooringenomenheid met betrekking tot "hard nieuws", zoals fiscaal beleid, buitenlands beleid of burgerlijke vrijheden. Hij merkte echter op dat de berichtgeving over de oorlog in de oorlog in Irak onder andere onvoldoende kritisch was over de regering-George W. Bush.

De Times vandaag

The New York Times is misschien wel het meest prominente Amerikaanse dagblad, hoewel het achterblijft USA vandaag en de Wall Street Journal in circulatie. In maart 2007 rapporteerde de krant een oplage van 1.120.420 exemplaren op weekdagen en 1.627.062 exemplaren op zondag. De krant is momenteel in handen van The New York Times Company, waarin afstammelingen van Ochs, voornamelijk de familie Sulzberger, een dominante rol behouden.

Sinds het winnen van de eerste Pulitzer-prijs,13 in 1918 voor de Eerste Wereldoorlog rapportage, de Times heeft 98 Pulitzers gewonnen, waaronder een record zeven in 2002. In 1971 brak het verhaal "Pentagon Papers" en publiceerde het gelekte documenten waaruit bleek dat de Amerikaanse regering een onrealistisch rooskleurig beeld had geschetst van de voortgang van de Vietnamoorlog. Dit leidde naar New York Times Co. v. Verenigde Staten (1971), die verklaarde dat de geheime documenten vooraf door de regering waren beperkt, was ongrondwettelijk. In 2004 heeft de Times won een Pulitzer voor een serie geschreven door David Barstow en Lowell Bergman over werkgevers en veiligheidsproblemen op de werkplek.

The New York Times is afgedrukt op de volgende sites:

Ann Arbor, Michigan; Austin, Texas; Atlanta, Georgia; Billerica, Massachusetts; Canton, Ohio; Chicago, Illinois; College Point, New York; Concord, Californië; Dayton, Ohio (alleen zondag); Denver, Colorado; Fort Lauderdale, Florida; Gastonia, North Carolina; Edison, New Jersey; Spartanburg, South Carolina; Lakeland, Florida; Phoenix, Arizona; Minneapolis, Minnesota; Springfield, Virginia; Kent, Washington; Torrance, Californië en Toronto, Canada.

Hoewel gevestigd in New York City, The Times heeft 16 nieuwsbureaus in de regio New York, 11 nationale nieuwsbureaus en 26 buitenlandse nieuwsbureaus. Het heeft geprobeerd zijn status als nationale krant te versterken door het aantal druklocaties te verhogen tot twintig, waardoor vroege ochtenddistributie in veel extra markten mogelijk is.

De krant blijft klassiek WQXR (96.3 FM) en WQEW (1560 AM) bezitten.

Web aanwezigheid

De Times is sinds 1995 sterk aanwezig op het web en staat op de top van websites. Het is toegankelijk via www.nytimes.com of www.nyt.com. Als onderdeel van het feitelijk de recordkrant, de Times stelt vrijwel de gehele site beschikbaar voor lezers zonder abonnement (hoewel meestal siteregistratie vereist is). Times nieuwsarchieven van 1987 tot heden zijn gratis beschikbaar, evenals die van 1851 tot 1922, die zich in het publieke domein bevinden.

"Times Reader" is gemaakt via een samenwerking tussen de krant en Microsoft en is een desktop-gebaseerde webapplicatie die is ontworpen voor het lezen van de Times op uw computerscherm, waarbij het uiterlijk van de gedrukte krant wordt nagebootst. Het is alleen beschikbaar voor abonnees op zowel de Windows PC- als Mac-platforms.

Notes

  1. 1.0 1.1 New York Times Company, New York Times Tijdlijn 1851-1880. Ontvangen 24 maart 2007.
  2. ↑ New York Architecture, One Times Square (The Times Tower). Ontvangen 24 maart 2007.
  3. ↑ Laurel Leff, Buried by the Times: The Holocaust and America's belangrijkste krant (New York: Cambridge University Press, 2005, ISBN 0521812879).
  4. New York Times Company, New York Times Verklaring over de Pulitzerprijs 1932 toegekend aan Walter Duranty. Ontvangen 24 maart 2007.
  5. ↑ Dan Barry, David Barstow, Jonathan D. Glater, Adam Liptak en Jacques Steinberg, het record corrigeren: Times Reporter Who heeft ontslag genomen, laat een lang spoor van bedrog achter. Ontvangen op 10 september 2008.
  6. ↑ Mickey Kaus, positieve terugtrekking bij de NYT. Ontvangen op 24 september 2006.
  7. ↑ Rose Arce en Shannon Troetel, Topredacteuren van de New York Times stoppen, CNN. Ontvangen 24 maart 2007.
  8. ↑ Armeniapedia, New York Times. Ontvangen op 10 september 2008.
  9. New York Times, Weekoverzicht 2004: 30 mei. Teruggevonden op 4 september 2006.
  10. ↑ Pulitzer Prize, 2006 Pulitzer Prize Winnaars-Nationale rapportage. Ontvangen op 10 september 2008.
  11. ↑ www.chomsky.info, fragmenten uit de toestemming van de productie: Noam Chomsky geïnterviewd door verschillende interviewers. Ontvangen op 10 september 2008.
  12. ↑ Okrent, Daniel (25 juli 2004). "Is de New York Times een liberale krant?" (Kolom Public Editor). De New York Times. Ontvangen op 24 september 2006.
  13. ↑ The New York Times Company. Ons bedrijf: awards. Ontvangen op 4 juli 2006.

Referenties

  • Berry, Nicholas O. Buitenlands beleid en de pers: een analyse van de dekking door de New York Times van het buitenlands beleid van de VS.. Westport, CT: Greenwood Press. ISBN 0313274193.
  • Davis, Elmer. Geschiedenis van de New York Times, 1851-1921.
  • Hess, John. 2003. My Times: A Memoir of Dissent. Zeven verhalen Druk op. ISBN 1-58322-604-4.
  • Jones, Alex S. en Susan E. Tifft. 2000. The Trust: The Private and Powerful Family Behind The New York Times. Back Bay-boeken. ISBN 0316836311.
  • Mnookin, Seth. 2004. Hard News: The Scandals in The New York Times en hun betekenis voor Amerikaanse media. New York: Random House. ISBN 1400062446.
  • Siegal, Allan M. en William G. Connolly. 1999. De New York Times Manual of Style and Usage. New York: Times Books. ISBN 0812963881.
  • Talese, homo. 1969. Het koninkrijk en de macht. New York: World Publishing Company. ISBN 0844662844.

Externe links

Alle links opgehaald 7 januari 2015.

  • De New York Times bij Discourse DB.
  • De New York Times op internet.

Pin
Send
Share
Send